EFI Baja

Egészségfejlesztési iroda Baja

Testmagasság mérés

A testmagasság az emberi termet meghatározására szolgáló számtani adat, a koponyatető (vertex) és a talpsík közötti távolság egyenes tartásban.

Magasságunk nem állandó, reggel néhány centiméterrel magasabbak vagyunk, mint este.

A jelenség Jürgen Bräter tanulmánya szerint abból adódik, hogy gerincoszlopunkat este, mikor alszunk, nem nyomja a súlyunk, így egy kicsit megnyúlunk. Napközben a nyomás hatására mind a csigolyáink egymással érintkező rostos porclemezeinek vastagsága, mind a gerincoszlopot egybentartó, illetve mozgató szalag- és izomrendszer abszolút hosszúsága csökken. Előbbi pusztán a gravitáció, utóbbi a napközbeni izomtónus-fokozódás hatására cselekszik így. (forrás:  http://www.urbanlegends.hu/2005/05/testmagassag-reggel-es-este/)

 

A testmagasság változása gyermekkorban fokozott, majd növekedése lelassul és kb. 20-22 éves korra kialakul a végleges testmagasság.

A végső testmagasság számos tényezőtől függ:

  • genetikai tényező és növekedési minták, mint például a családtagok testmagassága
  • a pubertás kor
  • bármilyen krónikus betegség
  • táplálkozás
  • környezeti és szociális tényezők

Az utóbbi 100 évben átlagosan 11 centimétert nőtt az európai férfiak átlagmagassága. A termet növekedése a kutatók szerint az egészségi állapot jelentős javulását tükrözi.

A növekedéshez elengedhetetlen a megfelelő minőségű és mennyiségű tápanyag-bevitel.

A magasság növekedéséhez például az egy főre jutó magasabb jövedelem, a lakás- és életkörülmények egészségesebbé válása, a táplálkozás, a helyes életmód hatékonyabb oktatása és a javuló szociális és egészségügyi szolgáltatások is hozzájárultak.

Idős kori testmagasság-változás

Jellemzően 40 éves kor után az embernek csökkenni kezd a magassága. Átlagosan 6-8 mm-rel leszünk alacsonyabbak minden tíz év elteltével 40 éves korunk után. Kezdetekben ez fel sem tűnik, azonban mindent egybevetve a férfiak általában 2,51,2-3 cm-t, a nők viszont akár 5-8 cm-t is vesztenek a magasságukból 70-80 éves korukra (az egészségvédő női hormon, az  ösztrogén hirtelen és gyorsan zuhanni kezd a menopauzában). Mivel a férfiak általában izmosabbak, a hormoncsökkenés ellenére is jobban tartják a formájukat. Végtagjaink nem csökkennek, de az izomvesztés miatt a testtartás romlik.

Azok, akik jobb egészségi állapotban élnek, sokkal kevesebbet veszítenek magasságukból.

Egy amerikai-kínai nemzetközi kutatás arra a megállapításra jutott, hogy időskori testmagasság-csökkenésünk a felnőttkori életmódbeli szokásaink függvénye. A kutatási eredmények azt igazolják, hogy a korábbi, felnőttkori életmódbeli szokások nagymértékben befolyásolják, hogy mennyit veszítünk testmagasságunkból idősebb korunkban” – jegyezte le John Strauss, a Dél-Kaliforniai Egyetem (USC) közgazdaság-tudomány professzora. (forrás: Betegszoba.hu 2013. április 08., hétfő 18:459)

A mozgásnak alapvető szerepe van az elsődleges megelőzésben, a csonttömeg megőrzésben, a törésmegelőzésben és a törés utáni rehabilitációban egyaránt. Az izom összehúzódás a csonthártyán keresztül csontképző ingert jelent. A tartóizmok megerősítésével a csigolyák tehermentesíthetők. Ha az izomzat jó állagú, erős, rugalmas, s a mozgáskoordinációt is fejlesztjük, csökken az elesési ráta, ezáltal az időseket veszélyeztető törések, pl. a combnyaktörés kockázata.

A testmagasság mérése:

A testmagasság alapvető fizikai paraméter. Egyéb adatokkal (pl. kor, testsúly, nem) ismeretet szolgáltatat az egyén általános egészségi, fizikai állapotáról.

A testmagasságot a függőleges falfelület mellett álló helyzetben mérjük. A vizsgált személy sarkával, tomporával és hátával érinti a falfelületet.. A fejet úgy tartja, hogy a fülnyílás felső határa és a szemzug alsó része egy egyenesbe esik, a sarka összeér. A vizsgált személy vegyen mély lélegzetet és azt tartsa meg, amíg centiméter pontossággal mérjük.

.